WYDZIAŁY

Z fizyką w przyszłość. Uniwersytet w Białymstoku dostał grant na warsztaty dla licealistów

Będą praktyczne zajęcia, doświadczenia w fizycznych laboratoriach i pokazy - wszystko to w ramach warsztatów, jakie w nowym roku akademickim zorganizuje Wydział Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku. Uczelnia dostała na to 72 000 zł w ministerialnym konkursie na działania upowszechniające naukę.

Warsztaty pod hasłem "Z fizyką w przyszłość" mają popularyzować nauki ścisłe. - Zajęcia będą miały charakter interdyscyplinarny: zagadnienia fizyczne zostaną połączone z matematyką, informatyką oraz robotyką - zapowiada dr Krzysztof Gawryluk z Wydziału Fizyki UwB. - Wspólnym mianownikiem spotkań będzie zaprezentowanie w praktyczny sposób technologii informatycznych spotykanych w codziennym życiu. Młodzież lubi techniczne nowinki. Na naszych warsztatach uczniowie będą je poznawać w uniwersyteckich laboratoriach: w pracowniach doświadczalnych i komputerowych, pod okiem doświadczonych fizyków.

Uczniowie będą mieli do wyboru pięć bloków tematycznych dotyczących klasycznych doświadczeń fizycznych, eksperymentów wspomaganych komputerowo, robotyki, modelowania trójwymiarowego z wykorzystaniem druku 3D oraz grafiki i gier komputerowych.

Podczas warsztatów ich uczestnicy będą np. budować proste układy elektroniczne sterowane mikrokontrolerem, projektować elementy gotowe do wydrukowania na drukarkach 3D lub tworzyć proste gry komputerowe z elementami grafiki trójwymiarowej. Zajęcia będą prowadzone w małych, maksymalnie12-osobowych grupach, co zapewni dobry kontakt i interakcję z prowadzącymi.

Pierwsza tura warsztatów zaplanowana jest na październik i listopad. Będzie w to w sumie 8 popołudniowych spotkań dla każdej z grup, a dodatkowo wspólne zajęcia wprowadzające i podsumowujące cykl. Rekrutacja chętnych rozpocznie się po wakacjach – szczegółowe informacje ukażą się na stronie Wydziału Fizyki UwB. Wiosną naukowcy planują kolejną turę warsztatów.

- Mamy nadzieję, że uda nam się zaciekawić młodzież takimi naukami jak fizyka, matematyka czy informatyka, zainspirować ją do dalszych naukowych działań, a to w kolejnych latach zaowocuje także większą liczbą studentów kierunków ścisłych – podsumowuje dr Krzysztof Gawryluk.